از داخل به خارج

بحث خوبی رو مهدی جامی شروع کرده با عنوان «ما اپوزیسیون عربستان نیستیم» و لپ کلامش اینه که اپوزیسیون ایرانی وظیفه‌اش موضع‌گیری در مورد ظلم و ستم‌های اقصی نقاط عالم نیست، بلکه باید تمرکزش بر روی منافع ملی ایران و سیاست تنش زدایی باشه و نه تنش زایی. اگر در سوریه، بحرین، عربستان، اسرائیل و یا هرجای دیگه‌ای تنش و بحران و ستمی وجود داره این وظیفه‌ی اپوزیسیون همونجاست که در موردش موضع‌گیری صریح داشته باشه و نه مثلا من روشنفکر ایرانی. توصیه می‌کنم این مطلب و نوشته‌ی تکمیلی‌اش «شکافهای فکری و ابهامات گفتمانی در بیان رفیق ملکوتی» رو بخونید.
من فقط می‌خوام یک نکته به حرف‌های سیبستان اضافه کنم، اصولا برای من نوعی امکانش نیست که اونقدر از اوضاع و احوال سایر کشورها خبر داشته باشم و بر اوضاع مسلط باشم تا به سطحی از تسلط برسم که اظهار نظر کنم و موضع بگیرم. این مساله به نظر من نه به‌خاطر محدودیت اطلاع‌رسانی بلکه بیشتر به‌خاطر محدودیت فیزیکی خود انسانه. تا چه حد می‌شه به زبان‌های دیگه مسلط بود؟ اخبار رو از منابع دسته اول پیگری کرد؟ با افراد مرتبط مستقیما ارتباط برقرار کرد و حتی در صحنه حضور داشت وهیچ خبر و تحلیلی رو از دست نداد؟ تا تونست موضع‌گیری نزدیک به واقعیت داشت و در آخر هم چه فایده از این همه صرف وقت و انرژی؟ دفاع از مردم مظلوم سوریه یا روسیه یا بحرین؟ ما اوضاع پیچیده‌ی مملکت خودمون رو درک و پیگیری کنیم و بتونیم تغییری درش ایجاد کنیم، بقیه‌ی دنیا اپوزیسون خودش رو داره تا نگرانش باشه. وقتی مملکت اون چیزی شد که می‌خوایم، بعدش می‌شه خیالمون راحت باشه که وزارت خارجه و نمایندگی سازمان ملل و سفارت‌خونه‌ها و کنسول‌گریها و خلاصه همه‌ی کسایی که وظیفه‌شون آگاهی از جهان خارج (در حد موضع‌گیری) هست، مواضعی خواهند گرفت که هم در راستای منافع ملی و هم در راستای دموکراسی وحقوق بشر خواهد بود.

بیان دیدگاه

دسته سياست

پاسخی بگذارید

