مدلی برای رابطه

آدمیزاد وقتی از یک رابطه بیرون می‌یاد می‌شه متخصص رابطه. مخصوصا اگر رابطه پر از کش و قوص و درگیری باشه دیگه می‌شه پروفسور رابطه و هی از خودش تئوری‌های مختلف صادر می‌کنه.
حالا من به عنوان کسی که یک تابستون داغ و یک پائیز درگیر رو پشت سرگذاشتم، می‌خوام توی شروع این تابستون سرد و کسل‌کننده، تئوری که خودم از رابطه بدست آوردم رو بهمراه مقادیری استفاده از تجارب بزرگان (همون محترمانه‌ترِ دزدی) خدمتتون تقدیم کنم.

می‌خواهم برای مدل کردن کلی روابط از داستان «درجستجوی قطعه‌ی گمشده»ی شل سیلوراستاین استفاده کنم. هرکدام از اما در هنگام رابطه گرفتن خودمان را مانند این شکل تصور می‌کنیم:

به صورت مجموعه‌‌ای که نیاز به کامل شدن دارد و در جستجوی قطعه‌ي گمشده‌اش به این شکل است:

بنابراین اگر از دیدگاه طرفین رابطه بنگریم دو موجودی که می‌خواهند باهم رابطه برقرار کنند به این شکل به هم می‌رسند:

که عملا ناممکن است بتوانند بر یکدیگر منطبق شوند. بهینه‌ترین حالت وقتی است که دو همزاد یا مثلا دو دوقلوی یکسان طرفین رابطه باشند:

که خوب براحتی با هم مچ می‌شوند اما زندگی به ما آموخته‌است که چنین انطباق‌هایی اگر غیرممکن نباشد در بهترین حالت بسیار نایاب هستند.
راه حل در تغییر و انعطاف‌پذیری است. هردو قطعه باید زوایایی از خودشان را تغییر دهند تا با نزدیک شدن به حالت ایده‌آل بالا بتوانند در یکدیگر جفت و جور شوند.
حال که به رابطه‌ی خودم  نگاه می‌کنم خودم را مانند قطعه‌ای می‌بینم که هرچقدر سعی می‌کرد تغییر کند و همچنین قطعه‌ی مقابل نیز تغییر کند تا در هم جفت و جور شوند اما نمی‌شد. درواقع قطعه‌ی مقابل صلب و بدون تغییر بود. من از دیدگاه «او» قطعه‌ای بودم که باید در جای خالی زندگی او کاملا جفت و جور می‌شدم که نشدم. رابطه لازم دارد تا هر دو طرف تغییر کنند وگرنه ثابت و سخت‌گیر ماندن تا وقتی که قطعه‌ای در ما جور شود هیچ‌گاه جواب نخواهد داد.

۱ دیدگاه

دسته مدل

1 پاسخ به “مدلی برای رابطه

  1. لیلا

    بسسسسسسسسسسسسسیار تئوری کولی بود! منتها بزرگان تئوری دیگه ای دادن در راستای تشکیل یک دایره کامل! که تجربه نشون داده اونم جواب نمیده!

پاسخی بگذارید

