دستمال کاغذی من نباش

عبارت «قدرت نه گفتن» دیگه حسابی نخ‌نما شده. اینکه توان مخالفت با دیگران رو داشته باشی. اینکه بتونی جایی که لازم بود برخلاف خواسته‌ی دیگران عمل کنی. این مساله جای دیگه در «قدرت حذف کردن» آدم‌ها هم نمود داره. آدم‌‌هایی که به جایی می‌رسی که می‌فهمی فقط سربارن. فقط استفاده کننده‌اند. آدم‌هایی که رابطه براشون یک طرفه تعریف می‌شه. رابطه در تعریف اون‌ها یعنی ارضای شخص خودشون و فقط هم خودشون. طرف مقابل در این رابطه هیچ حضوری نداره و تنها چیزی که دیده می‌شه «من» هست و «منیت».
قدیم‌ترها که جوون‌تر بودم در حذف آدم‌ها قدرت خوبی داشتم. وقتی می‌دیدم که دارم توی رابطه فقط سواری می‌دم و وقتی نوبت خواسته‌های من می‌شه پیچونده می‌شم سراغ این قدرت می‌رفتم و حذف انجام می‌شد. طرف هم مدتی گیج بود که چطور شد یک دفعه، اما بالاخره می‌فهمید و می‌رفت پی‌کارش و احتمالا شخص دیگه‌ای رو برای سواری پیدا می‌کرد. اما الان که سنم بالاتر رفته بیشتر با آدم‌ها راه می‌یام و حذف نمی‌کنم نهایتش مثلا بی‌خیال می‌شم. اما متاسفانه دارم به این نتیجه می‌رسم که بیخیال شدن فایده نداره. وقتی توقعی درت ایجاد شد دیگه نمی‌شه کاریش کرد. توقع ایجاد می‌شه و می‌ره یک گوشه‌ی دلت می‌شینه برای خودش. وقتی این توقعات برآورده نشده بیشتر و بیشتر جمع شد یه روزی می‌ترکه و با آدمی که سعی داشتی بی‌خیالش بشی دعوا می‌کنی. اگر قبلا اون آدمو حذف کرده بودی توقعات هم همزمان شیف‌دلیت شده بود.

نه من اینجوری فکر نمی‌کنم که روابط هم مثل دستمال کاغذی یکبار مصرف هستند و پس از استفاده باید دور ریخته بشن. نخیر. روابط روابطند و دستمال کاغذی هم دستمال کاغذی است و هر مثالی برای توصیف هر پدیده‌ای مناسب نیست. در این مورد می‌توانید مفصلا در مباحث مغلطه‌ها و تفکر انتقادی چیز میز بخوانید. من فقط می‌گویم ما آدم‌ها در مسیر زندگی‌مان با خیلی‌ها موقتا هم مسیر می‌شویم. نقاط و چه بسا خطوط تلاقی ایجاد شده و رابطه‌ای شکل می‌گیرد. اما این نقاط و خطوط در خیلی از موارد گذرا هستند. تلاقی ها به گسست تبدیل شده و رابطه‌ها قطع می‌شوند. توانایی اینجاست که این نقاط گسست را به موقع تشخیص بدیم و بر هم‌مسیری زورکی با کسی که مدت‌هاست به راه دیگری می‌رود و ما فقط سر یک چهار راه او را ملاقات کردیم اصرار نورزیم.

یکی از کارهایی که دوست دارم هرچندوقت یکبار انجام بدم ویرایش لیست‌هاییه که از ادمها دارم. لیست تماس‌های موبایل، کانتکت‌های ایمیل، فیسبوک و … . همیشه باید این لیست‌ها را ویرایش کرد. آدم‌های زیادی وارد این لیستها می‌شوند که موقتی هستند. موقتی‌ها را باید هرس کرد و هوای دائمی‌ها را داشت تا زیر شاخ و برگ موقتی‌ها گم و گور نشوند، آخر می‌دانید دیگر، وقتی توقعی در دل کسی ایجاد شد…

بیان دیدگاه

دسته دوستان, زندگي

پاسخی بگذارید

