نصب لینوکس به‌سادگی نوشیدن یک چای

یادمه قدیما وقتی می‌خواستی لینوکس نصب کنی مصیبت عظمی بود. باید چند نوع پارتیشن با نرم‌افزار بدقلقلی مثل پارتیشن مجیک می‌ساختی، موقع نصب هم باید یک‌سری سوالات فنی رو جواب می‌دادی، سخت‌افزارتو مشخص می‌کردی و حتی ممکن بود برای شناختن مونیتورت هم با مشکل مواجه بشی، بعد از نصب هم معلوم نبود چه بلایی سر سایر سیستم‌عامل‌هایی که داری بیافته. لینوکسی هم که نصیب‌ات می‌شد برای هرکار کوچیک‌اش باید کلی mount می‌کردی و کد می‌نوشتی و خلاصه عذاب الیمی بود. اما من امروز، همین چند دقیقه پیش براحتی نصب ویندوز که چه عرض کنم براحتی نصب یک فایرفاکس و چه بسا ساده‌تر لینوکس اوبونتو رو نصب کردم! لینوکس رو از سایتش دانلود کردم، ریختم روی یک سی‌دی و بعد هم داخل همون ویندوز نصبش کردم و همونجا هم می‌تونم آن‌اینستالش کنم! یعنی برم توی کنترل پنل ویندوز و لینوکس رو آن‌اینستال کنم! چه روزگاری شده!
موقع نصب تنها پرسید کجا بریزم‌ش و چقدر هم فضا به‌اش اختصاص بدم و یک یوزر هم خواست بسازم، همین! درحالیکه من داشتم چت می‌کردم لینوکس نصب شد و بعدش خواست تا ریست کنم و بریم توی محیط اوبونتو. وارد اوبونتو هم که شدم فقط ساعتشو تنظیم کردم، بقیه‌ی چیزها حاضر و اماده است. هیچ نوع درایوری نصب نکردم، مونیتور با رزلوشون بالاست. بعد از چند ثانیه دانلود کوچیک هرنوع موسیقی‌ای قابل پخشه و هرنوع فیلمی. براحتی هم به شبکه متصل شدم و کیبورد رو هم فارسی کردم و الآن دارم وبلاگ می‌نویسم!
ای ویندوز، من همینجا پشت همین تریبون اعلام می‌کنم که دوران استعمار تو به‌سر رسیده! با این سرعتی که لینوکس داره پیش می‌ره و نوت‌بوک‌های لینوکسی هم وارد بازار می‌شه باید فاتحه‌ات رو خوند!

بیان دیدگاه

دسته Linux

پاسخی بگذارید

